Alle Franskmenn er nå organdonorer. Noe for Norge?

Den 1. januar 2017 skjedde en endring i det Franske lovverket som gjorde alle franskmenn til organdonorer. Den nye loven sier at staten har lov til å bruke organer fra nylig døde borgere til å redde livene til de som trenger dem. Loven tilbyr derimot alle franskmenn å nekte å bli organdonor hvis en person ønsker dette. I skrivende stund har 150 000 (0.002%) franskmenn nektet å donere sine organer etter sin død.

Spekulasjon

Mange mener at organdonasjon ødelegger den omkommendes kropp og derfor velger mange enkeltindivider og familien til den omkommendes å ikke bli organdonor. Når en person dør er familien ofte i sjokk og hvis ikke individet har bestemt om den vil bli organdonorer blir dette spørsmålet overlatt til familien.  Frankrike er et land med mye religiøst mangfold, og religion har også mye å si i denne situasjonen. Hvis dette programmet blir en suksess vil det uten mye tvil redde mange liv. Men er dette også et alternativ for Norge og andre land i verden?

Intervjuer

Vi bestemte oss for å spørre noen tilfeldige folk ved Østersund ungdomsskole.
«Hva synes du om denne organdonasjonsloven, er dette noe for Norge og er det noen negative sider med denne loven?»

Merin Vastiampillai, Synne Kristiansen og Siri Kvale Krokan:

«Vi synes at dette er en veldig bra lov, fordi du har muligheten til å nekte hvis du vil. Dette kan også funke bra i Norge.»

Sigurd Simensen:

«Jeg synes det er veldig greit å ha denne loven, selv om de som ikke ønsker å bli organdonorer kan bli litt irritert av å måtte søke om dette.»

Even Berg Nordmo:

«Dette er en veldig bra lov som må bli implementert i hele verden. Hvis du tror at det skjer noe med kroppen din etter døden er det bør du søke om å ungå organdonasjon. Det er absolutt ingen negative sider med denne loven.»

Konklusjon

Man ser at folk på Østersund Ungdomsskole er meget positive til denne ordningen.
Nå må man bare vente og se hvordan ting utvikler seg, og vi får holde øye med om dette snart blir utbredt til større deler av verden og kanskje kan den store nøden for donororganer kan bli redusert.

Kilder: https://www.theguardian.com/society/2017/jan/02/france-organ-donation-law 20/1-17, 27/1-17
https://www.edqm.eu/en/events/european-day-organ-donation-and-transplantation-eodd 20/1-17