Episode 1: Introduksjon i Xcode

Når det kommer til Apper så er det mange som ikke helt henger med på hvordan apper egentlig blir LAGET, det planlegger jeg å gjøre noe med. Mitt navn er Henrik Brendhagen, og det er min jobb å sørge for at Skolene i Fet’s App til iOS og Android, Fetskolene.net og 53 iPad i Fet kommune kjøres knirkefritt stort sett hele tiden (Jeg har selvfølgelig mange andre oppgaver også, men man ser sammenhengen.)

Jeg sitter å skriver denne saken tirsdag 10. Sep kl 20:43, nøyaktig 15 minutter etter at Apple var ferdige med sin pressekonferanse i San Francisco. Greia med den pressekonferansen var blant annet iOS 7, som er tilgjengelig den 18. September 2013.

Og siden vi er inne på temaet Apper, så tenkte jeg at vi kunne ta en «reise inn i app-verden» sammen, så også DU (Forhåpentligvis) snart kan lage Apper.

Før vi starter så vil jeg bare minne om at du må oppfylle følgene for å følge med på denne introduksjonen til App-laging:

Du trenger:

Så! Da er det bare å starte da? Nei. Du skjønner, Xcode er et utrolig avansert program som kan være veldig overveldende i starten.

Vi skal derfor starte med å prøve oss lit frem.

Start med å åpne XCode på din Mac, Klikk så på: Create a new Xcode project.

Etter du har gjort dette vil du presenteres med en ny skjerm: Her vil vi da klikke på Single View Application, så på next.

Neste skjerm er litt mindre logisk. Her må du skirve inn hva du ønsker at appen din skal hete, så navnet ditt (Evt et firmanavn), så en ID (la oss si: dittnavn.dinapp )

Under Devices må du velge om Appen skal være kun for iPad, kun for iPhone, eller for begge (Universal)

Gå så videre med å klikke next, så create.

Da er appen din klar til å bygges! For å begynne å gjøre visuelle endringer på appen din kan du trykke på Main_iPhone.storyboard. Da blir du presentert med en skjerm som er appen din sitt «storyboard».

Da ser det slik ut: Her er første skjerm i din iPhone app.

Det er også viktig å merke seg denne: Til høyre så finnes verktøy og objekter du kan bruke for å lage noe som ligner på en app.

Ferdig? Da er det bare å kjøre på med å kjøre appen din. Øverst til venstre er det en «Play»-knapp som kjører appen din i en simluator.

Hvis du lurer på noe, så spør gjerne i kommentarfeltet under
Hva nå? Det du må gjøre nå er å eksperimentere med Xcode, Xcode er komplisert, men også enkel å bruke.