Slik gjør du livet surt for tyven

Flere norske byer har i høst vært preget tyveri på åpen gate der spesielt mobiltelefoner blir sett på som et mål for tyvene. Hva gjør man når du står der i vintermørket og sier til deg selv: «Ååå dæven, hvor ble det av tellefonn nå a?».  Med noen ganske enkle grep kan du gjøre det betydelig mye vanskeligere å stjele disse mobilene.

Epleslang

I flere år har flere aktører tilbudt sikkerhetstjenester for de fleste mobiltelefoner som lar deg slette alt innhold på en stjålet mobiltelefon slik at tyvene ikke skal få tilgang til dine filer. Blant annet så finnes  det funksjoner for sletting av enheter i svært mange bedrifters Exchange-løsninger.

Men vi finner ofte de beste tjenestene fra leverandørene av de kjære dupedittene våre, Apple har sin Finn my iPhone, Google har Android Device Manager og Microsoft prøver med sin tjeneste «Finn mobilen«.  Disse tjenestene har ofte veldig enkle web-paneler for å slette, spore og blokkere mobiltelefonene du eier, men dette ser vi at ofte er best i bruk når du ønsker å slette privat informasjon du ikke ønsker at den potensielle tyven skal sitte igjen med. Apple er kreative med sin «Aktiveringslås», der du må oppgi Apple-ID og passord for å deaktivere Finn Iphone eller slette innholdet på enheten. Din Apple-ID og passord må også oppgis for å reaktivere den.

Svartelistes hos operatørene

Men vis du sitter med en telefon som ikke støtter slike tjenester, eller om du ønsker å gjøre livet til tyven av mobiltelefonen din litt ekstra surt kan du blant annet svartelister IMEI-nummeret på din mobiltelefon. Dette betyr at  telefonen ikke vil kunne koble seg på mobilnettet – uansett hva slags SIM-kort som benyttes. Når du melder en mobiltelefon stjålet til politiet, kan du fylle ut et eget skjema som sørger for at telefonen din blir svartelistet hos mobiloperatørene. Alle mobiltelefoner har et såkalt IMEI-nummer som er unikt for hver enkelt mobiltelefon.

For å aktivere Find My iPhone på din iDings må du gjøre følgende: Gå til Innstillinger -> iCloud -> Aktiver funksjonen «Finn Iphone». Vi anbefaler at du bruker iOS 7 eller høyere.

For å aktivere sporingstjenesten på Android kan du gjøre dette ved å gå til Innstillinger > Sikkerhet > Enhetsadministratorer, og sørge for at Android Device Manager er skrudd på.