Trives på ny skole

Det kan være vanskelig å begynne på ny skole. Mange ny mennesker, karakterer og  flere nye ting å venne seg til. Folk har forskjellige meninger om hvordan det er. Vi har intervjuet 8.klassingen Amalie om hvordan det har vært å starte på ungdomskolen.

Hvordan har det vært å begynne på Østersund?

«Det har vært fint og annerledes, men på en bra måte»

Hvordan er kontaktlæreren?

Hun er veldig hyggelig og finner på mange gøye ting å gjøre i klassen. Jeg har ikke kjent henne så lenge så det er litt vanskelig å vite, men jeg liker henne.

Hva vet du om valgfag? Hvilket valgfag ønsker du deg?

Vi har ikke fått vite så mye enda men skal snart få besøk av de forskjellige lærerne til valgfagene som skal fortelle om dem og da får vi nok vite mer. jeg synes design og redesign høres spennende ut.

Vi spurte Amalie om hun fortsatt har kontakt med de gamle vennene sine og hun fortalte at hun har veldig god kontakt med de som går i klassen hennes nå fordi hun henger med dem i friminuttet, men at hun ikke har så like god kontakt som før med de andre fra den gamle klassen utenom friminuttene da hun noen ganger snakker med dem.

Har du blitt kjent med mange nye mennesker?

Ja, men det er litt vanskelig siden det allerede er gjenger.

Srsfavner du barneskolen?

«Egentlig ikke»

Hvorfor ikke?

Har det veldig fint her. Mer frihet og morsommere timer!

hva er de største forskjellene mellom ungdomsskolen og barneskolen?

Det er egentlig ganske mye, men de største forskjellene er at vi har karakterer, har mulighet til å holde oss inne, kan bruke telefonen i friminuttene og at det ikke er noen ringeklokke som ringer når vi skal inn til timen men må holde styr på tiden selv.

Laget av Ida Hodnebrog og Hannah Bekken Solberg

Forfatter: Ida Westgård Hodnebrog